door andere ogen - Reisverslag uit Puerto Cortés, Honduras van sanja en david Goddijn-Kort - WaarBenJij.nu door andere ogen - Reisverslag uit Puerto Cortés, Honduras van sanja en david Goddijn-Kort - WaarBenJij.nu

door andere ogen

Door: sanja en david

Blijf op de hoogte en volg sanja en david

15 September 2006 | Honduras, Puerto Cortés

Zo Heh heh en dan nu eindelijk en verhaaltje van mij! DAVID, ja ik ben er ook...
jullie hebben er lang op moeten wachten maar nu ga IK eens vertellen wat ik er allemaal van vind.
nou daar komt ie.

El progreso verlaten was erg moelijk, maar een ding wisten we zeker we komen terug en snel.
Op naar Belize, een nieuw land voor ons, dus leek het ons leuk ook dit land eens van onder naar boven te verkennen.
Knal rood verbrand door de felle zon en openwater zetten we onze voet neer in die voor ons onbekende land. het plaatsje waar we zijn aan gekomen heet Placentia,een lekker relaxed dorpje. we neemen een cabaña direct aan zee, we zitten als god in frankrijk, witte stranden, palm bomen, Bob Marley, en kraan water wat je gewoon kunt drinken. snel onze bezweten kleren uit zwembroeken aan en de mooie blauwe zee in..... en dan..... ijs en ijs koud krijg ik het, ik bibber en ik ril, koorts en hoe, 39.7 dus naar bed. in onze mooie cabaña, licht uit deur dicht en slapen. De volgende morgen voel ik me al weer een stuk beter, zo als ik dat vaker heb met koorts, en besluit Belize nog maar een kans te geven. Tijdens mijn beslissend momend hoor ik San gillen onder de douche, ik denk gelijk aan een kakerlak, maar ze blijft gillen, twee kakerlakken? nee, ze komt uit de badkamer gerend met twee bijen bungelend aan haar lijf, een heuse honing fabriek in onze badkamer er cirkelen wel 60 bijen rond de lamp, voor San moet het net een horror film geweest zijn om door een kudde wilde beliziaanse maya (de) bijen te worden aangevallen.
we besluiten, hoe mooi het er ook is toch maar niet te blijven. Op naar Belize city, wat ooit de hoofd stad was maar nu niet meer is. Leterlijk en vieguurlijk af gezet door de taxi stonden we voor onze hostel, we nemen een kamer met een twee persoons bed en een roestige plafond ventilator met een heel vies aan en uit touwtje.

Er waren nog twee anderen gasten in het hotel een aardig stel uit Engeland, zij waren al een paar dagen in Belize city vertelde ze, dus kom maar op waar moeten we naar toe waar is hier de actie, het nacht leven, de restaurantjes met typisch belize voer en waar is het bier? vroegen we....... het bleef stil! alleen een schuin hoofdje en een schichtig glim lachje kregen we van ze. O NEE het kan toch niet waar zijn. Jawel er is geen ruk te belven in belize city. (het is niet eens de moeite waard om het met een hoofd letter teschrijven)
Het stads hard bestaat uit een winkel straat met met als hoogtepunt aan het einde van de straat een enorme SUPERMARKT. Na een tour door de super gaan we terug naar ons hotel er is onder tussen nog een meisje uit Nieuw Zee land en een jonge uit Duitsland met een slinger in zijn been ingechekt en met zijn vieren besluiten we een hapje te gaan eten.
de Duitser verteld dat hij in belize woont en onder zoek doet voor zijn studie, hij weet een leuk restaurantje, we hebben geluk het is om de hoek(ik had al niet gedacht dat hij ver zou kunnen lopen) en ze hebben nog een tafel voor ons vrij. ik bestel vis en San wil de vissoep, op de vraag of het een typiche beliziaanse soep is weet ons geen andwoort tegeven, beliziaans bier heefd ze gelukkig wel.

De volgen de morgen besluiten we belize maar telaten voor wat het is, en richting de grens terijzen, we hebben geluk! er is een directe bus die ons tot over de grens bregt.
tot onze verbazing zit de bus vol met een stuk of twaalf suffe hollanders die een tour doen met een of andere organizatie. Op nieuw hebben we geluk als we op het busstation aan komen staat er een eerste klas bus (bus met vliegtuig stoellen, airco en video schermen)
klaar die ons bengt naar de plaats waar we nu zijn.

Playa del Carmen.
Zo heet het hier, het is een soort tropiche costa brava voor rijke amerikaanen.
wat we in belize (ja nog steeds zonder hoofd letter) niet konden vinden is hier in overdaat.
overal restaurands, cafe`s, groote hotels, die met van die spiegel ramen, en all inclusive´s resords.
ik ben er klaar voor, hier houd ik het wel ff uit. maar helaas de groote spiegel ramen hotels zijn niet weg gelecht voor ons, geen kamer met jacuzzie of prive mexicaan die je druiven voerd. wij zijn geen rijke amerikanen, wij zijn backpakkers dus op naar een hostel.

We waren getipt over een hostel door het meisje uit Niew Zeeland <----- dat we in belize hebben ondmoet, en daar zitten we nu. Het is een gezellig hostel met veel leuke jonge mensen, die net als wij geen rijke amerikaanen zijn, er is een groote keuken met alles er op en aan, zo dat je niet drie keer per dag naar een duur restaund hoef om te snacken.
tegen over ons hotel is een wall mart een eenorme supermarkt die veel groter is dan die in belize, met op het parkeer terijn er voor een podium met live muziek. We hebben namelijk nog meer geluk het is vandaag bevrijding dag in mexico en dat vieren ze hier al drie dagen precies onder ons kamer raam! het is gelukkig wel gezellig en we slurpen savonds gewoon was sol-(bier)-letjes met de mexicaantjes mee.
het strand is hier super, spier wit het lijkt wel zout. De zee is geweldig als je op het strand staat dan zie je drie tinten blauw in het water en wil je er het lievst gelijk in springen.

Morgen staat de vlucht naar Cuba geplant, volgens het weer bericht is het niet zulk mooi weer daar, gelukkig geen orkaan of andere tropishe storm, het lijkt me heel leuk en spanned om cuba teleren kennen, we hebben nu leuke en niet leuke(zeg maar stom) landen gezien dus zijn heel benieuwd Wat Fidel ons tebieden heeft.

zo dat was het.
volgen de keer mag san weer.
doei

• 15 September 2006 - 23:34

Jalada:

Hoi Daaf,

Wat leuk een verhaal van jou! Jij schrijft ook leuk hoor. Moest er vaak om lachen hoe geestig je het beschrijft. Heerlijk om te lezen. Wat eng van die bijen. Geen allergische reactie gehad San? Of ben je niet gestoken? Ik ga nu snel slapen. Jullie een hele goede vlucht gewenst en doe Fidel de groeten. Wees voorzichtig, maak veel foto's en geniet maar weer lekker. Dikke kus en knuffel voor allebei van Jalada

• 16 September 2006 - 08:19

Freek:

Hey! Weer een leuk verhaal. Verheug me nu alweer op jullie terugkomst! groetjes, Freek

• 16 September 2006 - 11:16

Pien:

Hoi allebei,
    Dus nooit meer Belize! Wacht met spanning op jullie verslag over Cuba..Fijne rondreis daar, dikke kus van Mam.

• 16 September 2006 - 11:58

Marianne:

hoi david!
    wat schrijf je leuk!
    wat een goor verhaal van die bijen...
    en wat jou koorts betreft: je hebt toch geen malaria ofzo?
    al BN-ers gespot daar? ;)
    veel vakantiegenot toegewenst
    groetjes marianne

• 18 September 2006 - 08:24

Angela:

Ok belize streep ik maar van mijn vakantielijstje! Leuk verhaal Daaf en heel herkenbaar al die rare situaties waar je in verzeild raakt als je backpackt! Ik hoop dat Cuba net zo geweldig is, als in de verhalen die ik van anderen heb gehoord. Nog heel veel plezier daar en veel nieuwe avonturen beleven!!

• 18 September 2006 - 11:06

Thomas:

Jullie hebben allebei een aangeboren talent voor het schrijven van reisverhalen...zo leuk. Als je dit leest hoor je Daaf dit ook echt vertellen...
    Tot in de snelheid.

• 18 September 2006 - 12:04

Karin:

Nou zo te lezen vermaken jullie je prima, vind het super om jullie stukjes te lezen.
    Nog heel veel plezier en geniet er lekkerrrrrrr van

• 18 September 2006 - 17:41

Arja Jansen:

Zo vakantiegangers, klinkt goed!

Jullie kennen mij niet, kreeg deze mail door gestuurd (van Nicky Roberts)die het begrijpelijker wijs niet kon lezen.
    Ik heb vorig jaar Pronino vrijwillig ondersteund, net als jullie het jaar er voor.
    Super dat jullie terug zijn geweest, ik ga over twee weken. Gneiet van jullie trip en misschien tot ziens.

Arja Jansen

• 20 September 2006 - 14:03

Laura:

Heeey!!!
    Wat een verhalen allemaal zeg!! Klinkt allemaal erg relaxed en erg emotioneel natuurlijk!
    Even voor jou San, we (Simoon en ik) hebben zaterdag 21 oktober een heus de-herfstvakantie-gaat-weer-beginnen-dus-even-ontspannen-avond georganiseerd..........
    Een avondje stappen, naar de karaokebar zowieso en verder lekker ergens dansen! Hou die avond dus vrij!

Al jullie mails liggen uitgeprint op kantoor, dus iedereen is ook goed op de hoogte van jullie avonturen!
    Kan niet wachten om het in levende lijve te horen van je, San!!

Heeel veel plezier nog!!!

Kus Laura (picaro's)

• 20 September 2006 - 18:23

Rentia:

Hee! Leuk om jullie verhalen weer te lezen en wat tof dat het zo meeviel in Honduras bij de kinderen! Veel plezier met de rest van jullie reis, ik zal aan jullie denken als ik verf, behang aftrek en vloerbedekking eruitruk...

• 24 September 2006 - 17:18

Tes:

genietse beste mensen!de tijd zal wel snel gaan, hier mis je niets dus sta lekker stil bij de mooie momenten daar!