Grote steden, pleinen en vooral: Groot Nieuws! - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van sanja en david Goddijn-Kort - WaarBenJij.nu Grote steden, pleinen en vooral: Groot Nieuws! - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van sanja en david Goddijn-Kort - WaarBenJij.nu

Grote steden, pleinen en vooral: Groot Nieuws!

Door: sanja en david

Blijf op de hoogte en volg sanja en david

11 December 2004 | Mexico, Mexico-stad

Lieve allemaal,

Nou we zijn er hoor: Mexico City!! De stad van 25 miljoen inwoners, dodelijke levels smog en op dit moment duizende pelgrims. Veel mensen hadden ons gewaarschuwd en gezegd dat mexico city absoluut geen leuke stad is, het is groot, lawaaiig, vies en gevaarlijk. Maar Daaf en ik leek het toch wel leuk en moe van het reizen hebben we besloten lekker naar mexico te gaan, ons in een hotelletje te nestelen en nog even rustig te toeristen tot ons vliegtuig vertrekt woensdagavond (om verwarring te voorkomen: we vertrekken woensdagavond hier, maar komen pas donderdagavond aan in Nederland).

Nadat we uit San Cristobal de las Casas zijn vertrokken zijn we naar Oaxaca (spreek uit wa-ha-ka) gegaan, met een tussenstop in Juchitan. De tussenstop was nodig omdat het 12 uur reizen is vanuit San Cristobal en je dat alleen `s nachts zou kunnen doen. Nou is ons verteld dat `s nachts reizen gevaarlijk is in die buurt (ze schijnen nog wel eens een busje te willen overvallen), dus besloten we dan maar moeilijk te doen en overdag tot de helft te reizen en de volgende dag de andere helft. Dit bracht ons in het stadje Juchitan, dat niet zo saai bleek als het er op de kaart uit zag. Het heeft een hele mooie, drukke markt, waarvan vooral de vleeswaren afdeling ongeloofelijk smerig is. Maar voor een dagje was het een leuke afwisseling met de toeristische plaatsen waar we tot die tijd geweest waren.

Oaxaca bleek ook een erg mooie stad wederom. De stad staat bekend om het maken van Mescal (een soort tequilla), dus het bleek ook nog eens een hele gezellige stad! De omgeving erom heen bleek ook heel mooi te zijn en er werden diverse tours aangeboden naar omliggende dorpjes enz. We wilden wel graag op zon tour, maar het bleek dat we dat niet konden betalen, zo duur waren ze. Maar we lieten ons niet uit het veld slaan, en zijn met de brochure in de hand, zelf op pad gegaan!

Eerst kwamen we in Hierve el agua (letterlijk vertaald: het water kookt). Dit is denk ik een van de allermooiste plekjes die we tot nu toe gezien hebben. Het ligt 2 uur rijden door woestijnachtig landschap in de bergen. Er zijn hele mooie versteende watervallen. Je moet het zien om het te begrijpen, maar ik zal proberen het een beetje uit te leggen (helaas hebben we geen fotoruimte meer, dus zullen jullie de fotos maar in Nederland moeten bekijken...) Uit de rotsen borrelt water omhoog met heel veel mineralen. Hierdoor zijn een soort watervallen ontstaan, maar dan van steen. Bovenop de stenen watervallen zijn poelen mineraal houdend water met hele mooie kleuren, die uitkijken over de vallei. Mensen handen zouden het niet mooier hebben kunnen ontwerpen. Zucht...

Na hier een tijdje te hebben rondgehangen zijn we door gegaan om ruines te bekijken in een ander dorpje. Daarna stond nog op onsverlanglijstje om naar een mescalfabriek te gaan en te kijken hoe ze dat nou maken (en natuurlijk een beetje te proeven...). Ook dat gedeelte van onze tour lukte en we werden met open armen onthaald. We kregen een gratis tour en werden direct volgegoten met mescal door de homofiele eigenaar. Nu moet je weten dat het 4 uur 's middags was en dat we slechts 2 broodjes hadden gegeten, dus dat sloeg lekker in. Na nog meer Mescal hebben we natuurlijk een flesje meegenomen naar huis. Niet geheel nuchter zijn we toen nog een hele oude boom gaan bekijken en hebben de bus naar huis gepakt.

WAAW!!! HALLELUJA!!!! Sorry voor de onderbreking, maar ik krijg net heeeeeel erg goed nieuws binnen:
CARLOS NEEMT ONTSLAG!!!!
Jullie weten nog wel, die ontzettende incompetente directeur van La Montaña... Hoera! Max kwam net online en vertelde het. Hij weet nog niet precies het fijne ervan, maar hij heeft zelf ontslag genomen na een of andere beschuldiging of zo. Hij stopt donderdag en dan neemt Nicky het over. Dat is dus heel goed nieuws. Ben heel blij dat ik dit nog mag meemaken, zo net voor we weg gaan. Moet zeggen dat ik het ergens wel een beetje jammer vind dat hij niet heel oneervol ontslagen is vanwege zijn incompetentie, maar ja, het is het resultaat waar het om gaat, dus ik mag niet klagen. HOERAAAAA!!!! sorry,nu houd ik op met juichen hoor, en zal ik proberen rustig verder te gaan.

Ehh...waar was ik? Oja, we waren dronken in Oaxaca. Na Oaxaca zijn we de volgende dag (vrijdag) heel vroeg met de bus naar Mexico city vertokken. We wilden op tijd zijn omdat er hier een feest is zondag, de 12e. Het zou heel druk worden en we wilden op tijd zijn om nog een redelijke kamer te kunnen vinden. Tijdens de reis merkten we al dat dat wel verstandig was. Het is een groot feest voor de virgen de la Guadalupe, en duizende mensen maken een pelgrimstocht naar mexico city. We zagen ze langs de snelweg lopen, al fakkels dragend, en fiesten met grote tassen en schilderijen van de maagd op hun rug. Dat was echt wel een fantastisch gezicht. Al die mensen die een hele lange tocht maken voor hun geloof (en wij vonden het in de bus zitten al zwaar, ha ha). Maar door al die pelgrims stond ook het hel verkeer vast en de toch van 6 en een half uur duurde uit eindelijk 8 uur. Daarna zaten we een uur in de taxi naar ons hotel, voor een stukje dat normaal 10 minuten duurt. We werden steeds zenuwachtiger, omdat we bang waren geen kamer meer te vinden. Dat bleek gelukkig mee te vallen en we hebben een mooie kamer in het historisch centrum weten te bemachtigen. 'S avonds zijn we de stad gaan verkennen en we stonden versteld van al het moois. Het is heel erg groot, gigantische pleinen en hele mooie gebouwen. Het Zocalo, het centrale plein, is helemaal versierd met allerlei lichtjes en er staat een heel groot podium. Midden in de stad ligt ineens een stuk oude stad van de Aztecen, heel apart. Gewoon tussen de gebouwen en zo. We hebben nog lang niet alles gezien, maar we hebben al wel door dat er heel veel te zien is en dat we heel veel fotos gaan maken!

Na het verkennen van de stad gingen we een biertje drinken en werden we uitgenodigt aan tafel bij 3 mexicanen. Het bleken hele aardige goudsmeden te zijn. We hebben de hel avond geklets en ik heb zelfs nog heel even gedanst met een mexicaan van 70 die 2 koppen kleiner is dan ik. We werden direct uitgenodigt voor de volgende dag om langs te komen in het atelier en chicharon (gefrituurde varkenshuid) te eten en de voetbal wedstrijd te kijken. Later werden we zelfs uitgenodigt voor het verjaardagsfeestje van het zoontje van een van hen die 6 jaar wordt. We weten nog niet of we gaan, maar het klonkt wel gezellig. Het schijnt een heel groot feest te worden. En dat brengt ons bij het nu, waarin ik in een internet cafe dit berichtje zit te schrijven en mijn fotos op cd ga branden, zodat ik er nog veel meer kan maken!

Ik denk dat dit zo`n beetje het een na laatste bericht is dat we schrijven vanuit den verre...(zal proberen woensdag nog ff iets te schrijven voor we weg gaan). Voor alle duidelijkheid nog ff: we gan hier woensdagavond de 15e weg en komen dan donderdagavond rond 19.00 uur op schiphol aan. Onze familie en sommige vrienden komen ons ophalen en daarna gaan we naar ons huisje in amsterdam. Daaran zullen we nog wel wat gaan drinken ergens, maar hoe laat enzo dat weten we niet precies, dat zullen we dan wel zien.

Ok lieve mensen, we verheugen ons er heel erg op om jullie allemaal weer te zien, duizend kussen,

San en Daaf

• 12 December 2004 - 00:20

Pien:

Gefeliciteerd met het ontslag van Carlos!!!!!
    Geniet nog maar van die laatste dagen in Mexico... tot heeeeeeeel gauw!
    Kus, pien.

• 12 December 2004 - 11:38

Jalada:

Wat leuk weer te lezen hoe het verder is gegaan en wat fijn dat jullie zo voorzichtig zijn en (o.a.) niet 's nachts zijn gaan reizen! Dat vind ik echt een teken van volwassenheid en dan ben ik nog trotser op jullie dan ik al ben!
    Ben extra fotoruimte voor op de site voor jullie aan het regelen. Hoop dat ze snel reageren. Heb je winterjas buiten gehangen om te luchten. Hij hing nog gewoon aan de kapstok hier!! Je zult hem zeker nodig hebben als je aankomt.
    Ik ben ook blij voor jullie en de kids daar dat er nu geen dwarsligger meer de boel tegen kan werken!! Hoop dat de man een andere plek vindt, waar hij wel nuttig werk kan doen!
    Bevestig je nog even of de vluchtgegevens die ik heb kloppen?
    Dag Lieverds! Kus en tot donderdag!
    Mama
    PS.Ik heb al een kerstboom gekocht....leuk hè?

• 14 December 2004 - 10:11

Marjolein Paap:

Geniet nog even van jullie laatste dagje. Dat zal terug in Nederland wel even wennen zijn. Gelukkig schijnt het vanaf morgen iets minder koud te worden.
    San, ik heb je verslagen met veel plezier gelezen.
    Goede terugreis!

• 14 December 2004 - 22:16

Christi:

Gaaf van Carlos, extra reden om te genieten van je laatste dagen, nog een rondje Zocalo en dan richting kerstboom. Goede reis terug, tot ziens en fijne kerst.... witte?

• 15 December 2004 - 02:52

Herman:

:) het is hier zooooo koud (hehehehe :)

• 15 December 2004 - 20:28

Daaf.:

maar wij nemen de zon mee, herm!!!!!